Sunday, 30 November 2014

P&P Ayat Yang Sesuai

PELAJAR BERKEPERLUAN KHAS BELAJAR TEKNIK AYAT YANG SESUAI?? APAKAH PROSES PENGAJARAN YANG DIJALANKAN?

Guru melakukan pengajaran menggunakan kaedah menceritakan cerita pendek kepada pelajar. Aktiviti pembelajaran ini adalah untuk membantu pelajar mempelajari lima takrifan penbendaharaan kata iatu tapi,kepada, ini dan itu. Kemudian, aktiviti ini adalah untuk memastikan pelajar dapat memahami lima konsep perbendaharaan kata tersebut. Akhirnya pelajar mampu membina ayat dengan menggunakan lima perbendaharaan yang telah diajar.

PROSES P&P YANG DIJALANKAN ADALAH ???
Mempersembahkan Maklumat Baru Kepada Murid

Langkah 1
  •  Guru membaca cerita pendek dengan kuat, jelas, lancar dan meminta murid mendengar dengan teliti.
  •  Lima Perbendaharaan kata di dalam cerita tersebut telah siap digariskan oleh guru.
  • Guru meminta murid membaca semula cerita pendek tersebut secara bergilir-gilir.
Langkah kedua
  • Guru mengeluarkan 5 perbendaharaan kata yang bergaris di dalam cerita
  • Guru akan menerangkan makna setiap perbendaharaan tersebut dengan perkataan yang ringkas
  • Guru akan mendapatkan respon dengan bertanyakan soalan “ adakah murid-murid faham apa yang cikgu terangkan”.
  • Guru akan menerangkan dan menunjukkan konsep 5 perbendaharaan kata yang di ajar
  • Guru akan meminta murid-murid melakukan kembali konsep yang telah di ajar
  • Guru akan tahu bahawa pelajar dapat memahami atau tidak apa yang di ajar
Langkah ketiga
  • Guru akan meminta murid-murid membina ayat yang pendek dengan menggunakan apa yang telah diajar
  • Guru akan melihat hasil kerja murid
  • Setiap jawapan yang diajar, guru akan menilai dengan melihat apa yang ditulis oleh murid-murid
  • Hasil kerja yang dilakukan oleh murid-murid akan ditayangkan di dalam kelas


No comments:

Post a Comment