AYAT YANG
SESUAI INI MERUPAKAN SALAH SATU PERBENDAHARAAN KATA. BETULKAH??
Pengajaran
penbendaharaan kata menggunakan ayat yang sesuai ini dibangunkan untuk membantu
pelajaran mempelajari perkataan baharu yang dijumpai ketika membaca. Kedua,
supaya pelajar mampu membuat andaian mengenai ayat yang dijumpai dalam
pembacaan, seterusnya, yang ketiga adalah untuk menyediakan tujuan untuk
membaca. Akhir sekali iaitu yang keempat adalah untuk membangkitkan rasa ingin
tahu mereka tehadap bahan yang dibaca.
Terdapat
lima cara untuk mengajar teknik pengajaran penbendaharaan kata menggunakan
teknik ayat yang sesuai iaitu:
1)
Senarai perbendaharaan kata
utama
Guru memulakan pengajaran dengan menyenaraikan perbendaharaan kata
utama yang terdapat dalam teks dan menulisnya di papan tulis dan menyebut
perkataan-perkataan tersebut. Guru terlebih dahulu mengenal pasti
perktaan-perkataan ini yang juga penting untuk meperkenalkan konsep yang
diajarkan pada hari tersebut.
2)
Dapatkan ayat
Pelajar diminta
menyenaraikan dua perkataan daripada petikan dan membina ayat-ayat-ayat
daripadanya. Jawapan pelajar dicatatkan di papan putih dan perkataan yang
diguanakan digariskankan. Jawapan pelajar dicatatkan seperti yang dikemuka
walaupun salah.
3)
Membaca dan mengesahkan
Pelajar diminta membaca
ayat-ayat dan menyemak ketepatan ayat yang dibina.
4)
Menilai ayat
Dengan menggunakan teks
bacaan sebagai rujukaan semak dan bincangkan ketepatan ayat-ayat yang dibina.
Ayat- ayat yang tidak tepat dibaiki.
Pelajar normal : Ali tolong ambil buku di atas meja cikgu. Buku itu bewarna biru
Pelajar normal : Sila baca buku cerita yang cikgu bagi ya.
APA ISTIMEWANYA AYAT SESUAI INI??
Bagi
kanak-kanak bekeperluan khas, mereka memerlukan bahan bantu mengajar untuk memudahkan proses pembelajaran
mereka. Oleh itu, kelebihan ayat yang
sesuai berserta penggunaan bahan bantu mengajar mampu memberikan kelebihan
untuk kanak-kanak bekeperlian khas. Antara kelebihan penggunaan ayat yang
sesuai ialah :
1.
Membolehkan
proses P&P berjalan dengan lancar
Kanak-kanak pendidikan merupakan kanak-kanak yang
mengalami masalah dalam proses pembelajaran. Oleh itu, penggunaan ayat yang
sesuai akan menyebabkan mereka memahami apa yang diajar. Sebagai contoh :
Pelajar normal : Ali tolong ambil buku di atas meja cikgu. Buku itu bewarna biru
Pelajar
khas : Ahmad ambil buku biru cikgu
2.
Penggunaan
ringkas dan padat
Penggunaan ayat yang ringkas dan padat menyebabkan
pelajar bekeperluan khas memahami apa yang mereka belajar. Contohnya
Pelajar normal : Sila baca buku cerita yang cikgu bagi ya.
Pelajar
khas : ( guru itu sendiri akan
bercerita )
3.
Tidak
memerlukan jangka masa yang lama
Penggunaan ayat yang sesuai akan menyebabkan proses
P&P tidak memerlukan masa yang lama. Contohnya mengajar mengeja dan membaca
*guru membuat kad dengan meletakkan gambar ayam
berserta huruf. Oleh itu, apabila mengajar guru akan menyebut nama binatang
serta mengeja huruf tersebut.
BAGAIMANA PULA DENGAN KELEMAHAN AYAT SESUAI
??
Walaupun penggunaan ayat yang sesuai untuk
kanak-kanak bekeperluan khas adalah ringkas dan padat. Namun pemikiran mereka
bukan seperti kanak-kanak normal yang
mengambil masa sehari sahaja untuk mengingati apa yang mereka pelajari.
Kelemahan ini dapat dilihat dari segi :
1. Membaca
Kebolehan
membaca adalah suatu perkara yang penting bagi membolehkan murid mempelajari
apa yang tersenarai dalam kurikulum sekolah. Kesukaran membaca walaupun
penggunaan ayat yang pendek menyebabkan mereka tidak boleh membaca sendiri.
Oleh itu, mereka akan berasa rendah diri dan tidak mempunyai keyakinan diri
untuk bercakap terutamanya kanak-kanak bermasalah pembelajaran.
2. Mengeja
Pada jangka
masa yang panjang, kebolehan mengeja memberi kesan yang lebih negatif daripada
kelemahan membaca. Kelemahan mengeja akan mengehadkan kebolehan murid untuk
menyampaikan pengetahuan walaupun perkara yang diajar hanyalah ayat yang pendek
dan sesuai. Kelemahan ini menyebabkan murid sentiasa mendapat markah yang
rendah di dalam ujian dan peperiksaan kerana mereka tidak pandai mengeja.
No comments:
Post a Comment